Λίγα λόγια για την ιστορία του σχολείου μας...

Πρώτος Γυμνασιάρχης υπήρξε ο Κωνσταντίνος Κρεατσάς από τη Χίο, διευθυντής Β?, τότε αποσπασμένος στο Υπουργείο Παιδείας, ο οποίος ανέλαβε υπηρεσία στις 2 Δεκεμβρίου 1954 και για εννέα χρόνια με αυστηρή εποπτεία και άγρυπνη φροντίδα κατόρθωσε να εμπνεύσει την εκτίμηση, την αγάπη και το σεβασμό των προϊσταμένων αρχών για το έργο που επιτελούνταν στο σχολείο.

Το ίδιο Ν.Δ προέβλεπε και τη συγκρότηση της Διοικητικής Επιτροπής Ναυτικών Γυμνασίων ε έδρα την Αθήνα, η οποία είχε ταχθεί επικεφαλής της προσπάθειας του κράτους για τη δημιουργία και άρτια λειτουργία Ναυτικών Γυμνασίων.

Παράλληλα από το Δεκέμβριο του 1956 λειτούργησε ο Σύνδεσμος Ναυτιλίας και Παιδείας Οινουσσών, ο οποίος μέχρι σήμερα φροντίζει θέματα παιδείας στις Οινούσσες.

Από το 1975 συστάθηκε το Οινουσσιακόν Ίδρυμα Ιωάννου Διαμαντή Πατέρα, με κύριο στόχο την απονομή χρηματικών βραβείων σε μαθητές και σπουδαστές των Οινουσσών.

Με το Νόμο 309/1976, το εξατάξιο Γυμνάσιο διαιρείται σε Γυμνάσιο και Λύκειο και τα Λύκεια διακρίνονται σε Γενικά και Τεχνικά Επαγγελματικά.

Το μεν Γυμνάσιο Οινουσσών αυτονομείται με δικό του πρόγραμμα. Το Λύκειο Οινουσσών, όμως, μετονομάζεται σε Ναυτικό Λύκειο με το πρόγραμμα των 3 τελευταίων τάξεων του πρώην Ναυτικού Γυμνασίου, αφήνοντας μοναδική διέξοδο των μαθητών το ναυτικό επάγγελμα.

Αποκλείονταν με τον τρόπο αυτό παιδιά που ήθελαν να σπουδάσουν στο Πανεπιστήμιο και γι? αυτό πολλές οικογένειες εγκατέλειπαν το νησί, που δεν είχε Γενικό Λύκειο.

     Μετά από προσπάθειες πολλών ετών του Διευθυντή του Γυμνασίου Παναγιώτη Κουνή, του Δήμου και των τοπικών παραγόντων, από το σχολικό έτος 1987-88 ιδρύθηκε Γενικό Λύκειο προσαρτημένο στο Γυμνάσιο Οινουσσών. Το γεγονός αυτό θεωρήθηκε μεγάλη κατάκτηση, αφού απέτρεψε την πλήρη αποδυνάμωση του Σχολείου, που έβλεπε συνεχώς να μειώνεται το μαθητικό δυναμικό, απόρροια της γενικότερης μείωσης του πληθυσμού του νησιού, αλλά και λόγω της ίδρυσης αρκετών ναυτικών λυκείων σε πολλά μέρη της Ελλάδας και επίσης λόγω της ανόδου του βιοτικού επιπέδου της ελληνικής οικογένειας. Δύσκολα πια ένα παιδί θα εγκαταλείψει την άνεση και τη θαλπωρή της οικογενειακής εστίας, για ένα χώρο ομαδικής συμβίωσης.

Παρ? όλα αυτά, από το 1988 οι διευθυντές των σχολείων, κ. Παναγιώτης Κουνής και κ. Ελένη Αχλιόπτα, ξεκίνησαν τη μεγάλη προσπάθεια για την ανακατασκευή του διδακτηρίου και της στέγης, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων θέρμανσης. ηλεκτροφωτισμού, με παράλληλο εμπλουτισμό του σχολείου με εποπτικά μέσα και τεχνολογικό εξοπλισμό και δημιουργία δύο εργαστηρίων Πληροφορικής και Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών.

Έχει αντικατασταθεί η επίπλωση, πίνακες ζωγραφικής κοσμούν τους τοίχους και μια μικρή πινακοθήκη με πρωτότυπα έργα Οινουσσίων καλλιτεχνών αποτελεί το καμάρι του Σχολείου. Εφαρμόζονται κάθε χρόνο ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, αγωγής υγείας, καταναλωτή, θεατρικής και κινηματογραφικής παιδείας, καινοτόμες δράσεις κτλ.

Από το 1990 το Σχολείο έχει προικιστεί με μοναδικές υποτροφίες που παρέχει το Ίδρυμα Λέων Λεμός και το Οινουσσιακόν Ίδρυμα στους αποφοίτους που επιτυγχάνουν σε ανώτερες και ανώτατες σχολές.

Από το σχολικό έτος 2007-08 ο καπτά-Νικόλας Λαιμός και η εταιρεία του ENESEL SA προσφέρουν 2 ετήσιες υποτροφίες σε μαθητές που έχουν φοιτήσει στο ΕΠΑΛ Οινουσσών και συνεχίζουν τις σπουδές τους στην ΑΕΝ Οινουσσών.

Από το 1998 το ΤΕΛ Οινουσσών μετατρέπεται σε ΤΕΕ, ενώ από το 2006 μετά από εκπαιδευτική μεταρρύθμιση γίνεται ΕΠΑΛ, διατηρώντας πάντα την ειδικότητα πλοιάρχων.

Το πρόγραμμα της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης εφαρμόζεται ανελλιπώς κάθε χρόνο και για όλα τα μαθήματα στις τάξεις Ενιαίου Λυκείου και στο Τ.Ε.Ε. ? ΕΠΑΛ Οινουσσών.

Το ίδιο και στο Γυμνάσιο εφαρμόζεται ο θεσμός της Ενισχυτικής Διδασκαλίας. Έτσι καλύπτεται το μεγάλο κενό από την έλλειψη φροντιστηρίων στο νησί.

Ο Δήμος Οινουσσών, ο Σύλλογος Φίλοι Οινουσσών, το Ταμείο Ευπραγίας, ο Σύνδεσμος Ναυτιλίας και Παιδείας, το Οινουσσιακό Ίδρυμα, αλλά και μεμονωμένοι Οινούσσιοι, στέκονται συμπαραστάτες στο Σχολείο και με προθυμία ανταποκρίνονται, όποτε παραστεί ανάγκη.

Στους παραπάνω προστέθηκε τα τελευταία χρόνια και το Ίδρυμα Γιώργης Αλεξ. Λυγνός, που προσφέρει ετησίως ένα εκπαιδευτικό ταξίδι μιας εβδομάδας στο εξωτερικό.

Μια μεγάλη καινοτομία ήταν από το σχολικό έτος 2007-08 η εγκατάσταση έξι διαδραστικών πινάκων. Οι πρώτοι τρεις αποτέλεσαν προσφορά των Αλεξάνδρου και Ιωάννου Λυγνών στη μνήμη των γονέων τους και οι άλλοι τρεις προσφορά των Γεωργίου Πατέρα και Νένης Δούκα Πατέρα.

Το σχολικό έτος 2010-2011 ένας ακόμη διαδραστικός πίνακας προστέθηκε στο σχολείο μας με πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας.

Η χρήση των πινάκων αυτών στην καθημερινή διδασκαλία δίνει νέα ώθηση στην εκπαιδευτική διαδικασία και προσθέτει ένα ακόμη πλεονέκτημα στους μαθητές που φοιτούν στα σχολεία των Οινουσσών.

Το μαθητικό δυναμικό Γυμνασίου, Ενιαίου Λυκείου και Τ.Ε.Ε. ? ΕΠΑΛ, μετά τη δραματική μείωσή του, τα τελευταία χρόνια και μετά από συντονισμένες προσπάθειες του Σχολείου, της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου και των τοπικών παραγόντων, έχει σταθεροποιηθεί στους 75 με 80 μαθητές κάθε χρόνο.

Από το σχολικό έτος 2012-2013 τη Διεύθυνση του Γυμνασίου και Λυκειακών Τάξεων Οινουσσών έχει αναλάβει ο κ. Καπητανίδης Κωνσταντίνος ενώ του ΕΠΑΛ Οινουσσών ο κ. Μαρούκας Ιωάννης.

Με δεδομένα τα καλά αποτελέσματα που έχουν οι προσπάθειες των καθηγητών με τις επιτυχίες των τελειοφοίτων μας στις Πανελλήνιες εξετάσεις, και το κλίμα χαράς και δημιουργίας που υπάρχει στο Σχολείο, ελπίζουμε ότι η καλή αυτή πορεία θα συνεχιστεί για το καλό και των μαθητών ? ντόπιων και ξένων ? αλλά και για το καλό του νησιού, αφού τα σχολεία είναι η Ζωή και το Μέλλον για κάθε τόπο.